Wskazówki dla rodziców dzieci 0-3 rż

Stymulowanie rozwoju psychoruchowego małego dziecka(O- 3 r.ż)

  • Wzbogacanie doświadczeń w zakresie poznawania   świata poprzez;
  • oglądanie  książek z jednym wyrazistym elementem i nazywanie go jednym słowem, 
  • pokazywanie  podczas spacerów do środowiska przyrodniczego, społecznego  tego co nas otacza- rośliny,  zwierzęta, ptaki,
  • obserwowanie toczącego się życia na ulicy, w kuchni-  dostarczanie doznań zarówno wzrokowych, słuchowych jak i zapachowych  itp.
  • Rozszerzanie doświadczeń w zakresie motoryki małej 
  • malowanie rączkami  na dużych powierzchniach  papieru o różnych fakturach kolorowym kisielem, paluszkami zamoczonymi w farbie,
  • zabawy w rysowanie w pudełku wysypanym grysikiem ,kaszą , piaskiem i innymi materiałami sypkimi,
  • zabawy ciastem, masą solną , ciastoliną
  • Stymulowanie dłoni i całego ciała podczas kąpieli różnymi fakturami gąbek podczas mycia , twarde ,ostre ,miękkie, gładkie, ciepłe ,zimne
  • dostarczanie różnorodnych doświadczeń w  zakresie czucia podczas wycierania ręcznikiem różnej grubości , twardości czy też miękkości.
  • stymulowanie dłoni poprzez zabawy przedmiotami miękkimi(misie), twardymi, gładkimi, chropowatymi .
  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej
  • podczas zabawy kolorową piłeczką, (czerwona, żółta, maskotką) – wodzenie na poziomie oczu –
  • mobilizowanie dziecka do odwracania głowy, chwytania pokazywanego przedmiotu,
  • Rozwijanie percepcji słuchowej w zakresie rozpoznawanie źródła dźwięku z otaczającego świata,(kierowanie głowy dziecka i w stronę bodźca) ,
  • Stymulacja  wielozmysłowa –.
    • zapalanie i gaszenie lampy z kolorowym abażurem,
    • wkładanie do rączki przedmiotów o różnej temperaturze zimno- ciepło,  podobnie dotyczy zabaw z wodą,
    • zabawy przedmiotami wydającymi dźwięk, grzechotki, piłeczki z dzwoneczkami, kolorowe kręcące się  oraz wydające dźwięki  zabawki,
    • stymulowanie różnymi zapachami szczególnie naturalnymi –zapach kwiatów, owoców, pokarmów, ulubionej wody toaletowej mamy czy też taty,
    • baczne obserwowanie reakcji dziecka podczas takich działań ,
  • Zakładanie czapeczki wiązanej pod brodą aby dolna szczęka dziecka nie opadała, z uwagi na  osłabione mięśnie żuchwy, usta dziecka pozostaną otwarte i jest ono narażone na infekcje oraz oddychanie przez nos- tworząc niekorzystne warunki zdrowotne.
  • Jeżeli dziecko ma ząbki wskazane jest aby gryzło skórki, marchewkę pod kontrolą (samostymulacja aparatu mowy, )

Wspólne zabawy , baraszkowanie i jak najwięcej uśmiechu. 

Opracowała. Anna Lepa.- oligofrenopedagog

Edyta Romaszko- logopeda