WIEK W MIESIACACH
|
ROZWÓJ MOWY W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA
|
0 -1 miesiąc
|
- Pierwszym sygnałem głosowym tuż po urodzeniu jest płacz dziecka;
- Po przez płacz dziecko komunikuje się z otoczeniem, komunikuje swoje potrzeby( głód, ból, zimno);
- Płacz jest również ćwiczeniem narządu oddechowego;
|
2 -3 miesiąc
|
- Pojawiają się wokalizacje pierwszych samogłosek, oraz dźwięki „gardłowe” „k,g,ch”( jest to tzw. głużenie).
- Te pierwsze wokalizacje mają charakter odruchowy, nie przypominają one jeszcze ludzkiej mowy, pojawiają się niezależnie od tego czy dziecko słyszy, czy nie.
- Około 2 miesiąca życia dziecko odpowiada uśmiechem na uśmiech.
- Uspokaja się na głos matki lub ojca.
- Śpiąc w cichym pomieszczeniu porusza się lub budzi przy głośnych dźwiękach.
|
5- 6 miesiąc
|
- Dziecko zaczyna gaworzyć – tzn. wymawia ciągi sylab ma-ma, ba-ba, pa-pa,ta-ta), które nie mają jeszcze określonego znaczenia, w późniejszym czasie będzie budowało z nich pierwsze proste wyrazy (takie jak: mama, baba, tata, papa).
- Zwraca się w kierunku źródła dźwięku.
- Lubi grzechotki, pozytywki i zabawki dźwiękowe,
- Jest wrażliwe na melodię i intonację głosu osoby dorosłej.
|
9 -10 miesiąc
|
- Pojawia się gaworzenie samonaśladowcze , dziecko słuchając własnych realizacji zaczyna je powtarzać( brak takich zachowań może wskazywać na zaburzenia rozwoju mowy, w tym uszkodzenia słuchu).
- Reaguje na swoje imię oraz rozumie proste wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym poparte gestem ( np. brawo)
- Kieruje głowę w kierunku osób mówiących ,włącza swoje gaworzenie do rozmowy, używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę.
- Zwraca głowę w kierunku dźwięku.
- Pojawia się gest wskazywania palcem.
|
WIEK W MIESIĄCACH
|
ROZWÓJ MOWY W DRUGIM ROKU ŻYCIA
|
13-16 miesiąc
|
- Używa coraz większej ilości znaczących słów.
- Posługuje się nazwami przedmiotów, czynności dotyczących najbliższego otoczenia.
- Wypowiada wyrazy zbudowane głównie z sylab otwartych.
- Używa wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
- Upraszcza słowa wymawiając pierwszą lub końcowa sylabę.
- Słowo zastępuje całe zdanie.
- Doskonalą się zdolności dzielenia uwagi z dorosłymi.
|
18 miesiąc
|
- Obserwuje się dalszy rozwój słownictwa.
- Nadal przeważają wypowiedzi jednowyrazowe, wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
- Używa własnych tworów językowych dla określenia rzeczy lub sytuacji.
- Rozumie proste zdania ( głównie polecenia i zakazy).
|
24 miesiąc
|
- Pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe np. (mama „am’)
- Wzrasta poziom rozumienia wypowiedzi dorosłych.
- Na polecenie pokazuje znane sobie przedmioty( np. zabawki, zwierzęta, ubrania, części ciała) oraz proste czynności.
- Nazywa to czego potrzebuje lub co go interesuje.
- Wymawia wszystkie samogłoski oraz następujące spółgłoski „m,p,b,f w,t,d,n,k,g, ś,ź,ć”
- Dziecko mówi w trzeciej osobie lp.
- Miesza formy gramatyczne i części mowy.
- Mówi często do siebie lub swoich zabawek.
|
WIEK W LATACH
|
ROZWÓJ MOWY W TRZECIM ROKU ŻYCIA
|
3 rok życia
|
- Dziecko 3-letnie rozumie i spełnia proste polecenia słowne .
- Obserwuje się wzrost zasobu słownikowego.
- Wypowiada proste zdania, które stopniowo stają się coraz dłuższe.
- Mówi chętnie i dużo o tym co aktualnie widzi, mówi do siebie gdy się bawi.
- Zaciekawione światem zadaje pytania.
- Nadal używa tworów językowych, czyli neologizmów, upraszcza słowa.
- Wypowiada wszystkie głoski z poprzedniego okresu pojawia się głoska „l” czasami mogą pojawić się głoski s,z,c,dz
- Stopniowo zanika język dziecięcy.
- Wzrasta sprawność komunikacyjna i społeczna.
|
WIEK W LATACH
|
ROZWÓJ MOWY W CZWARTYM ROKU ŻYCIA
|
4 rok życia
|
- Stały wzrost słownictwa powoduje, że wypowiedzi są coraz dłuższe.
- Rozumie i wykonuje polecenia także te , które zawierają wyrażenia przyimkowe ( na, w, pod, za, obok).
- Buduje zdania rozwinięte i złożone.
- Używa wyrazów nazywających cech przedmiotów ( przymiotniki, przysłówki), pojawiają się wyrazy mające zabarwienie emocjonalne ( np. niesamowite, wspaniale).
- Rozpoznaje i nazywa kolory.
- Obserwuje się spadek neologizmów dziecięcych oraz błędów gramatycznych.
- Lawinowo wzrasta liczba pytań – dziecko pyta nie tylko co to? Ale jakie to jest, po co , dlaczego?
- Potrafi opowiedzieć krótką bajkę lub zdarzenie.
- Poprawnie wypowiada głoski s,z,c,dz.
- Mogą pojawić się głoski „sz,ż,cz dż”.
- Mowa jest zrozumiała dla obcego otoczenia.
|
WIEK W LATACH
|
ROZWÓJ MOWY W PIĄTYM , SZÓSTYM ROKU ŻYCIA
|
5,6 rok życia
|
- W pełni ukształtowany jest system fonetyczno – fonologiczny tzn. dziecko powinno prawidłowo wypowiadać wszystkie głoski języka polskiego w tym również te najtrudniejsze (sz,ż,cz,dż) oraz głoskę „r”
- Wzrasta zdolność opowiadania, chętnie opowiada o przebiegu jakiegoś zdarzenia.
- W swoich wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo- skutkowe.
- Swobodne nazywa relacje przestrzenne.
- Potrafi opisywać przedmioty podając ich charakterystyczne cechy oraz możliwości zastosowania..
- Swobodne operuje elementami słownikowymi i gramatycznymi systemu językowego . Wypowiedzi są poprawne pod względem logicznym i gramatycznym.
|
Opracowała Edyta Romaszko – logopeda PPP w oparciu o następującą bibliografię:
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna , Kraków 2008, Wydawnictwo Edukacyjne
Demel G. , Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa , 1998.
WSiP,
Emiluta –Rozya D. ,Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. CMPPP Warszawa 2006,
Moje dziecko nie słyszy. Praca zbiorowa pod red. J. Kobosko, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Warszawa 1999,
(