Niepokojące symptomy w rozwoju psychoruchowym oraz rozwoju mowy dziecka.

Niepokojące symptomy w rozwoju psychoruchowym oraz rozwoju mowy dziecka.

  • Dziecka dwuletniego:
    • Nie rozumie prostych komunikatów i poleceń słownych.
    • Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z osobami mówiącymi do niego.
    • Nie wskazuje gestem  przedmiotów.
    • Nie dzieli pola wspólnej uwagi.
    • Nie wymawia prostych słów, komunikuje się gestem, mimiką.
    • Nie obserwuje się wzrostu  aktywności słownej.
    • Nie łączy słów w proste zdania, np. „ Mama daj”, Mama choć”.
    • Nie gryzie, nie żuje, ma problemy z jedzeniem pokarmów o stałej konsystencji.
    • Nie interesuje się zabawkami.
    • Nie reaguje na bodźce słuchowe.
    • Nie wie do czego służy łyżeczka, kredka.
    • Bawiąc się nie stosuje elementów zabawy symbolicznej np. nie naśladuje sytuacji ( picia z pustego kubka, usypiania misia).
    • Nie potrafi rzucać piłką, biegać, otworzyć drzwi.
    • Nie naśladuje czynności wykonywanych przez dorosłych.
  • Dziecka trzyletniego:
    • Nie rozumie bardziej złożonych poleceń i komunikatów słownych.
    • Nie utrzymuje kontaktu wzrokowego.
    • Nie zdaje pytań.
    • Nie buduje wypowiedzi zdaniowych, nie potrafi prowadzić krótkiej rozmowy.
    • Mowa jest nie zrozumiała dla otoczenia.
    • Nie bawi się z innymi.
    • Nie potrafi samodzielnie jeść, umyć zębów czy rąk.
    • Nie potrafi korzystać z toalety, nie kontroluje swoich potrzeb fizjologicznych.
    • Nie potrafi jeździć na 3 kołowym rowerku, rzucać piłką i ją złapać.
    • Nie podejmuje prób rysowania.
    • Powtarza sekwencje ruchowe, np. obraca się w kółko, uporczywie wykonuje jakieś czynności.
  • Dziecka czteroletniego:
    • Nie rozumie złożonych pytań i poleceń słownych.
    • Powtarza bez zrozumienia wyrazy, odpowiada pytaniem na pytanie ( tzw. mowa echolaliczna).
    • Komunikuje się pojedynczymi wyrazami, nie wypowiada się zdaniami, nie prowadzi dialogu.
    • Mowa jest niezrozumiała dla otoczenia.
    • Nie potrafi mówić o przeszłości i przyszłości.
    • Nie jest ciekawe otaczającego świata, nie zadaje pytań o interesujące go rzeczy.
    • Jest nadmiernie pobudzone, bądź przejawia zachowania agresywne.
    • Jest apatyczne, nadmiernie spokojne, nie zgłasza potrzeb.
    • Nie potrafi bawić się w grupie, nie podporządkowuje się zasadom.
    • Nie potrafi samodzielnie jeść, korzystać ze sztućców, toalety.
    • Jest nadwrażliwe na bodźce płynące ze środowiska np. hałas odkurzacza, wiertarki, tykanie zegara itp.
  • Dziecka pięcioletniego:
    • Nie buduje wielozdaniowych wypowiedzi, nie potrafi opowiedzieć zdarzenia, ilustracji, historyjki obrazkowej.
    • W wypowiedziach występują agramatyzmy.
    • Nie potrafi wyjaśnić znaczenia słów, opisać cech przedmiotów,możliwości ich zastosowania.
    • Mowa jest nieprawidłowa pod względem artykulacyjnym ( brak głosek s,z,c,dz, sz,ż,cz,dż).
    • Nie wymyśla samodzielnie zabaw.
    • Nie bawi się z dziećmi.
    • Nie rozróżnia prawej i lewej strony.
    • Nie potrafi rysować linii  pionowych, poziomych
    • Nie potrafi się samodzielnie ubrać.
  • Dziecka sześcioletniego:
    • Nie rozumie złożonych poleceń słownych.
    • W mowie czynnej nieprawidłowo używa wyrażeń przyimkowych (na,w,obok,za, pod itp.).
    • Nieprawidłowo wypowiada głoski: (sz,ż,cz,dż, r).
    • Nie potrafi samodzielnie w kolejności chronologicznej ułożyć historyki obrazkowej i jej opowiedzieć.
    • Ma trudności z rozumieniem tekstów odczytywanych przez dorosłego.
    • Ma nieopanowane czynności samoobsługowe ( jedzenie, mycie, ubieranie się, czynności higieniczne).
    • Nie potrafi kontrolować i wyrażać emocji ( łatwo wpada w złość, często reaguje płaczem, furią).
    • Nie potrafi skakać, stać na jednej nodze, jeździć na dwukołowym rowerze, rzucać piłką do celu, przejść po narysowanej linii.
    • Wykazuje trudności w koncentracji uwagi, szybko się rozprasza.
    • Panicznie boi się określonych przedmiotów, sytuacji, przejawia wzmożone napięcie lekowe.

Szanowni rodzice w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym waszego dziecka zapraszamy na konsultację do poradni.

Informację opracowali pracownicy PPP:

Anna Lepa – pedagog

Anna Wójcikiewicz- psycholog

Edyta Romaszko- logopeda