Niepokojące symptomy w rozwoju psychoruchowym oraz rozwoju mowy dziecka.
- Dziecka dwuletniego:
- Nie rozumie prostych komunikatów i poleceń słownych.
- Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z osobami mówiącymi do niego.
- Nie wskazuje gestem przedmiotów.
- Nie dzieli pola wspólnej uwagi.
- Nie wymawia prostych słów, komunikuje się gestem, mimiką.
- Nie obserwuje się wzrostu aktywności słownej.
- Nie łączy słów w proste zdania, np. „ Mama daj”, Mama choć”.
- Nie gryzie, nie żuje, ma problemy z jedzeniem pokarmów o stałej konsystencji.
- Nie interesuje się zabawkami.
- Nie reaguje na bodźce słuchowe.
- Nie wie do czego służy łyżeczka, kredka.
- Bawiąc się nie stosuje elementów zabawy symbolicznej np. nie naśladuje sytuacji ( picia z pustego kubka, usypiania misia).
- Nie potrafi rzucać piłką, biegać, otworzyć drzwi.
- Nie naśladuje czynności wykonywanych przez dorosłych.
- Dziecka trzyletniego:
- Nie rozumie bardziej złożonych poleceń i komunikatów słownych.
- Nie utrzymuje kontaktu wzrokowego.
- Nie zdaje pytań.
- Nie buduje wypowiedzi zdaniowych, nie potrafi prowadzić krótkiej rozmowy.
- Mowa jest nie zrozumiała dla otoczenia.
- Nie bawi się z innymi.
- Nie potrafi samodzielnie jeść, umyć zębów czy rąk.
- Nie potrafi korzystać z toalety, nie kontroluje swoich potrzeb fizjologicznych.
- Nie potrafi jeździć na 3 kołowym rowerku, rzucać piłką i ją złapać.
- Nie podejmuje prób rysowania.
- Powtarza sekwencje ruchowe, np. obraca się w kółko, uporczywie wykonuje jakieś czynności.
- Dziecka czteroletniego:
- Nie rozumie złożonych pytań i poleceń słownych.
- Powtarza bez zrozumienia wyrazy, odpowiada pytaniem na pytanie ( tzw. mowa echolaliczna).
- Komunikuje się pojedynczymi wyrazami, nie wypowiada się zdaniami, nie prowadzi dialogu.
- Mowa jest niezrozumiała dla otoczenia.
- Nie potrafi mówić o przeszłości i przyszłości.
- Nie jest ciekawe otaczającego świata, nie zadaje pytań o interesujące go rzeczy.
- Jest nadmiernie pobudzone, bądź przejawia zachowania agresywne.
- Jest apatyczne, nadmiernie spokojne, nie zgłasza potrzeb.
- Nie potrafi bawić się w grupie, nie podporządkowuje się zasadom.
- Nie potrafi samodzielnie jeść, korzystać ze sztućców, toalety.
- Jest nadwrażliwe na bodźce płynące ze środowiska np. hałas odkurzacza, wiertarki, tykanie zegara itp.
- Dziecka pięcioletniego:
- Nie buduje wielozdaniowych wypowiedzi, nie potrafi opowiedzieć zdarzenia, ilustracji, historyjki obrazkowej.
- W wypowiedziach występują agramatyzmy.
- Nie potrafi wyjaśnić znaczenia słów, opisać cech przedmiotów,możliwości ich zastosowania.
- Mowa jest nieprawidłowa pod względem artykulacyjnym ( brak głosek s,z,c,dz, sz,ż,cz,dż).
- Nie wymyśla samodzielnie zabaw.
- Nie bawi się z dziećmi.
- Nie rozróżnia prawej i lewej strony.
- Nie potrafi rysować linii pionowych, poziomych
- Nie potrafi się samodzielnie ubrać.
- Dziecka sześcioletniego:
- Nie rozumie złożonych poleceń słownych.
- W mowie czynnej nieprawidłowo używa wyrażeń przyimkowych (na,w,obok,za, pod itp.).
- Nieprawidłowo wypowiada głoski: (sz,ż,cz,dż, r).
- Nie potrafi samodzielnie w kolejności chronologicznej ułożyć historyki obrazkowej i jej opowiedzieć.
- Ma trudności z rozumieniem tekstów odczytywanych przez dorosłego.
- Ma nieopanowane czynności samoobsługowe ( jedzenie, mycie, ubieranie się, czynności higieniczne).
- Nie potrafi kontrolować i wyrażać emocji ( łatwo wpada w złość, często reaguje płaczem, furią).
- Nie potrafi skakać, stać na jednej nodze, jeździć na dwukołowym rowerze, rzucać piłką do celu, przejść po narysowanej linii.
- Wykazuje trudności w koncentracji uwagi, szybko się rozprasza.
- Panicznie boi się określonych przedmiotów, sytuacji, przejawia wzmożone napięcie lekowe.
Szanowni rodzice w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym waszego dziecka zapraszamy na konsultację do poradni.
Informację opracowali pracownicy PPP:
Anna Lepa – pedagog
Anna Wójcikiewicz- psycholog
Edyta Romaszko- logopeda