Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową.

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową

  • podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała (wszelkie zabawy ruchowe, zwłaszcza te koordynujące pracę wielu grup mięśni, np. gra w piłkę, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia ze skakanką),
  • ćwiczenia na równoważni,
  • rzucanie do celu (piłeczek, kulek papierowych itp.),
  • zabawy z piłką, z balonem, woreczkami – rzucanie, odbijanie, łapanie, podnoszenie,
  • ubieranie się, rozbieranie,
  • naśladowanie ruchów, mimiki innych osób (zabawa w „lustro”),
  • gry i zabawy zręcznościowe,
  • wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami, odtwarzanie rytmu padającego deszczu,
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach (wyszywanki),
  • wycinanie (cięcie papieru po narysowanej linii prostej, falistej, a następnie bez narysowanych linii; wycinanie prostych przedmiotów, figur geometrycznych)
  • wydzieranki, wycinanki, wyklejanki,
  • lepienie z plasteliny, modeliny, gliny, masy solnej,
  • zabawy konstrukcyjne, budowanie z klocków, majsterkowanie,
  • kreślenie linii, łuków, kół, szlaczków – w powietrzu, na papierze, tablicy, w piasku, na dywanie, po gęstej warstwie kleju (kredką, ołówkiem, kredą, palcem, pędzlem, pisakami, piórkiem, kłębkiem waty, patyczkiem, dłonią),
  • rysowanie „leniwych ósemek” w powietrzu i na kartce
  • rysowanie w powietrzu i na dużych powierzchniach, np. arkuszach szarego papieru (jedną ręką i oburącz, np. motyla, choinkę),

  • zamalowywanie dużych powierzchni – pędzlem, dłonią, kredą, gąbką,
  • malowanie palcami,
  • obrysowywanie szablonów figur,
  • kopiowanie przez kalkę,
  • rysowanie po śladzie liniowym, kropkowym,
  • pogrubianie konturów rysunków,
  • pisanie po śladzie,
  • odwzorowywanie graficzne szlaczków, ornamentów, wzorów z pojedynczych elementów złożonych ze znaków (linie proste, faliste, kropki), figur geometrycznych czy symboli,
  • zamalowywanie małych powierzchni, malowanie w obrębie konturów,kolorowanie obrazków,
  • rysowanie linii wewnątrz labiryntów, także wodzenie palcem po liniach labiryntu,
  • rysowanie pod dyktando, inaczej dyktando graficzne – na papierze kratkowym dziecko robi punkt i dalej rysuje pod dyktando, tj. wg poleceń dorosłego, np. dwie kratki w dół, trzy kratki w prawo, jedna w lewo,
  • rysowanie linii poprzez łączenie punktów, np. dyktanda (krzyżówki) graficzne – łączenie punktów A1 i C3 itp.

  • układanie kompozycji wg wzoru.

Opracowała mgr Agnieszka Załęska pedagog PPP w Gorlicach – r. szk. 2019/20