Gorlice, 2017–09–01
Informacja
o samodzielnej pracy uczniów szkoły podstawowej, kl. II i III gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej,
którzy mają trudności z opanowaniem poprawnej ortograficznie pisowni
oraz o procedurze badań pod kątem dysleksji.
W przypadku gdy trudności ucznia dotyczą czytania i pisania, szczególną uwagę należy zwrócić na systematyczny trening czytania pod kontrolą osoby dorosłej oraz pracę z elementami terapii pedagogicznej na terenie szkoły lub poradni.
Uczeń zgłoszony do Poradni z trudnościami w poprawnym pisaniu powinien powtórzyć
i utrwalić zasady pisowni poprzez:
pracę z Zeszytem zasad ortograficznych (samodzielne zapisanie reguł ortograficznych, przykładów odnośnie każdej reguły oraz wyjątków od pewnych zasad ortograficznych)
samodzielne wykonywanie ćwiczeń ortograficznych.
Propozycje ćwiczeń ortograficznych:
Seria zeszytów „Ortograffiti” dla uczniów klas IV – VI (poziom pierwszy lub drugi)
Ortograffiti MIKS dla uczniów klas IV – VI (poziom pierwszy lub drugi)
„Dyktanda i zabawy ortograficzne” B. Włodarczyk
„Język polski – ćwiczenia. Ortografia łatwa i przyjemna” T. Droś, E. Roślik
„Ortografia w gimnazjum” A. Stypka
Pracując nad poprawną pisownią należy uwzględnić następujące zagadnienia:
pisownia wyrazów z „ó” i „u”,
pisownia wyrazów z „rz” i „ż”,
pisownia wyrazów z „ch” i „h”,
pisownia wyrazów z „ą”, „ę”, „on”, „om”, „en”, „em”,
pisownia wyrazów wielką i małą literą,
pisownia przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy,
pisownia cząstek „-bym”, „-byś”, „-by”, „-byśmy”, „-byście”,
pisownia „i”, „j” wewnątrz i na końcu wyrazu,
pisownia przyimków z rzeczownikami i przymiotnikami.
Uczniowie z trudnościami w poprawnym pisaniu mogą uczestniczyć w zajęciach treningu ortograficznego na terenie tut. Poradni.
Ważne informacje odnośnie prowadzenia ćwiczeń:
proponujemy, aby uczeń wykonywał 1 – 2 ćwiczenia dziennie lub 2-3 razy w tygodniu, po uprzednim powtórzeniu zasad ortograficznych; jednym zagadnieniem ortograficznym powinien się zajmować 1 – 2 tygodnie,
ćwiczenia należy prowadzić systematycznie (najlepiej każdego dnia po 15 – 20 minut, zaznaczając daty ich wykonania),
przy trudnościach uczeń powinien zwracać się o pomoc do rodzica, nauczyciela,
ważne jest sprawdzanie poprawności wykonywanych ćwiczeń przez dorosłego, dlatego najlepiej pisać ołówkiem, aby w razie błędu móc wymazać i poprawić (nie należy podkreślać błędnie zapisanych wyrazów, a tylko zasygnalizować ich istnienie, polecając dziecku samodzielne ich odszukanie z wykorzystaniem słowniczka ortograficznego – wyrabia to nawyk autokorekty),
podczas pracy należy korzystać z aktualnego słownika ortograficznego,
trening ortograficzny powinien trwać około 9 miesięcy.
Efektem prowadzonej przez ucznia pracy nad poprawną pisownią jest:
utrwalenie znajomości zasad pisowni,
wytworzenie nawyku stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania,
utrwalenie nawyku stałego sprawdzania napisanego tekstu,
rozwój poczucia ODPOWIEDZIALNOŚCI za pisany tekst.
Badanie kontrolne w poradni (po treningu ortograficznym)
Po zakończeniu pracy nad ortografią należy skontaktować się z Poradnią w celu wyznaczenia terminu kolejnej wizyty, w czasie której sprawdzana będzie znajomość zasad ortograficznych oraz przeprowadzone zostanie kontrolne badanie pedagogiczne i psychologiczne i wydana stosowna opinia.
Praca nad poprawną pisownią i znajomość zasad ortograficznych nie są równoznaczne z wydaniem opinii stwierdzającej dysleksję.
Na badanie do Poradni uczeń powinien przynieść:
wykonane ćwiczenia ortograficzne i zeszyt zasad,
zeszyty przedmiotowe z języka polskiego, historii lub przyrody z poprzednich lat nauki i aktualne,
świadectwo ukończenia poprzedniej klasy lub oceny z półrocza,
aktualną opinię nauczyciela o uczniu z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
wyniki badań specjalistycznych (okulistycznych, laryngologicznych, neurologicznych), jeśli takie były wskazane.
Osoby prowadzące diagnozę dysleksji:
mgr Beata Mikruta – pedagog
mgr Ewa Nowak – psycholog mgr Magdalena Witusik – pedagog
mgr Monika Rębisz – psycholog mgr Agnieszka Załęska – pedagog mgr Zofia Przybyłowicz – psycholog mgr Aleksandra Zając – pedagog
mgr Anna Szostek – psycholog mgr Katarzyna Miazga – pedagog
mgr Agnieszka Bukowska – psycholog mgr Agnieszka Haluch – pedagog
Potwierdzenie odbioru informacji przez Rodzica:……………………………………………………………………………
data podpis
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Gorlicach
38 – 300 Gorlice, ul. Hallera 22 tel./fax 18 353 72 55
HYPERLINK „http://www.poradnia.gorlice.pl”www.poradnia-gorlice.pl e-mail: HYPERLINK „mailto:poradnia11@wp.pl” poradnia11@wp.pl
Rok szkolny 2017/18
________________________________________________________________________________________________
EMBED MS_ClipArt_Gallery