Wskazówki do pracy

Gry i zabawy usprawniające funkcje słuchowe

Gry i zabawy usprawniające funkcje słuchowe – wskazówki dla rodziców: zabawa w nasłuchiwanie (z zamkniętymi oczami): „co się dzieje wokół nas?” (kto co usłyszał, kto usłyszał więcej), rozpoznawanie po głosie domowników, kolegów, czytanie dziecku bajek, opowiadań, wierszy, słuchanie bajek, opowiadań z płyty CD, audiobooku (książki mówionej), rozmawianie z dzieckiem o przeczytanych fragmentach książki, sprawdzanie rozumienia,...

czytaj

Czytanie na raty – M.Bogdanowicz

Czytanie na raty (wg prof. Marty Bogdanowicz) Uczeń młodszy Dziecko czyta na głos (zależnie od możliwości: od jednej lub kilku linijek tekstu do ½ strony), Dziecko czyta razem z dorosłym na głos („chórem”, dorosły nieco ciszej) (dwa razy więcej, np. od dwóch linijek do 1 strony), Dorosły czyta dziecku na głos (trzy razy więcej, np....

czytaj

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową.

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała (wszelkie zabawy ruchowe, zwłaszcza te koordynujące pracę wielu grup mięśni, np. gra w piłkę, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia ze skakanką), ćwiczenia na równoważni, rzucanie do celu (piłeczek, kulek papierowych itp.), zabawy z piłką, z balonem, woreczkami – rzucanie, odbijanie, łapanie, podnoszenie, ubieranie się, rozbieranie,...

czytaj

Jak przygotować się do nauki w domu?

czytaj

Jak zachęcić dziecko do czytania?

Wskazówki dla rodziców Zaproponuj dziecku odpowiednie do jego wieku książki i czasopisma. Weź pod uwagę to, czym dziecko szczególnie się interesuje (zwierzętami, sportem, fantastyką), aby do jego pasji dobrać odpowiednią literaturę. (Weź pod uwagę, że dzieci szczególnie cenią książki niekoniecznie „pedagogiczne” 😉. Np. „Koszmarny Karolek” czy „Najgorsze dzieci świata”.) Daj dziecku wybór. Samodzielne podjęcie decyzji...

czytaj

Wskazówki dla rodziców dzieci 0-3 rż

Stymulowanie rozwoju psychoruchowego małego dziecka(O- 3 r.ż) Wzbogacanie doświadczeń w zakresie poznawania   świata poprzez; oglądanie  książek z jednym wyrazistym elementem i nazywanie go jednym słowem,  pokazywanie  podczas spacerów do środowiska przyrodniczego, społecznego  tego co nas otacza- rośliny,  zwierzęta, ptaki, obserwowanie toczącego się życia na ulicy, w kuchni-  dostarczanie doznań zarówno wzrokowych, słuchowych jak i...

czytaj

Wskazówki dot. efektywnego uczenia się

Wskazówki dla dzieci dotyczące efektywnego uczenia się Zorganizuj sobie miejsce do nauki: ważne jest właściwe oświetlenie, otoczenie jasnymi kolorami, miejsce, gdzie w spokoju możesz uczyć się, przygotuj sobie wszystkie pomoce do prac Zrelaksuj się – więcej i szybciej nauczysz się jeśli będziesz wypoczęty i w dobrym humorze: stosuj wizualizacje – wyobrażaj sobie kolory, miłe miejsca,...

czytaj

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne – wskazówki dla rodziców: Ćwiczenia manualne usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców: montowanie konstrukcji z gotowych elementów (klocków, krążków itp.), układanki płaskie (obrazkowe, geometryczne), klockowe, wtyczkowe z zachowaniem stopniowania trudności: na wzorze, według wzoru i bez wzoru (z pamięci lub z domysłu), lepienie z plasteliny (modeliny i innych tworzyw),...

czytaj

Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną

Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną 1) kształtowanie schematu własnego ciała nazywanie części swojego ciała, rysowanie człowieka odczytywanie komunikatów mimicznych (zabawy z lusterkiem) pantomima (zagadki ruchowe) 2) różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni z własnego punktu widzenia ćwiczenia na kartce papieru położonej na podłodze: góra – dół, przed sobą – z tyłu, za sobą, prawa – lewa...

czytaj

Ćwiczenia rozwijające umiejętności matematyczne

Zabawy, gry i ćwiczenia organizowane w celu rozwijania umiejętności liczenia i operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym Zabawy i zadania sprzyjające umiejętności liczenia wykorzystanie typowych sytuacji życiowych do liczenia przedmiotów (liczenie kupionych jabłek, cukierków, grzybów w koszyku, talerzy, łyżek do obiadu, krzeseł przy stole, osób w rodzinie, książek na półce, zabawek, drzew podczas spaceru) dziecko „uczy”...

czytaj

Ćwiczenia czytania

Ćwiczenia czytania i formy pomocy w czytaniu – wskazówki dla rodziców dzieci z trudnościami w czytaniu odczytywanie wyrazów, w których sylaby są zaznaczone różnymi kolorami, np. lokomotywa, „falbankowanie” sylab, np.  królewna,   telewizor krzyżówki, rebusy Czytanie na czas Dziecko dwukrotnie czyta ten sam tekst na czas. Czas mierzymy przed rozpoczęciem i po zakończeniu treningu –...

czytaj

Dyktando w 10 punktach

Dyktando w 10 punktach – z komentarzem ortograficznym (wg prof. Marty Bogdanowicz) Umowa Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące zawsze tylko 3 zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy. Wybór tekstu Zaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj pierwsze zdanie. Komentarz ortograficzny Dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego...

czytaj

Informacja o samodzielnej pracy – dysl. SP

Gorlice, 2017–09–01 Informacja o samodzielnej pracy uczniów szkoły podstawowej, kl. II  i III gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej, którzy mają trudności z opanowaniem poprawnej ortograficznie pisowni oraz o procedurze badań pod kątem dysleksji. W przypadku gdy trudności ucznia dotyczą czytania i pisania, szczególną uwagę należy zwrócić na systematyczny trening czytania pod kontrolą osoby dorosłej oraz pracę...

czytaj

Prawidłowe wspomaganie rozwoju mowy małego dziecka

Prawidłowe wspomaganie rozwoju mowy małego dziecka – o co zadbać  a czego unikać ?- wskazówki logopedyczne dla rodziców. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, a dzięki umiejętności mówienia może wyrazić swoje potrzeby, spostrzeżenia , uczucia i pragnienia. Co zatem powinni , a czego nie...

czytaj

Wskazówki odnośnie pracy nad poprawną pisownią

Wskazówki odnośnie pracy nad poprawną pisownią: wskazane jest wykorzystanie kolorów - przypisanie poszczególnym ortogramom (tzn. ż, rz, ó, u, h, ch, i wyjątkom) stałych kolorów i stosowanie ich w zapisie wyrazów z trudnościami ortograficznymi, np. ó – różowe u – czarne rz – granatowe ż – zielone ch – czarne h – brązowe wyjątki na...

czytaj

Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową

Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową – wskazówki dla rodziców: zabawa „Co się zmieniło w pokoju?” albo „Co się zmieniło w nas?”, dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory, wyszukiwanie różnic w dwóch obrazkach, składanie obrazka z części (puzzle – mogą być też samodzielnie wykonane), składanie papieru, np. techniką origami, obrysowywanie prostych figur...

czytaj