Stymulowanie rozwoju psychoruchowego małego dziecka(O- 3 r.ż)
- Wzbogacanie doświadczeń w zakresie poznawania świata poprzez;
- oglądanie książek z jednym wyrazistym elementem i nazywanie go jednym słowem,
- pokazywanie podczas spacerów do środowiska przyrodniczego, społecznego tego co nas otacza- rośliny, zwierzęta, ptaki,
- obserwowanie toczącego się życia na ulicy, w kuchni- dostarczanie doznań zarówno wzrokowych, słuchowych jak i zapachowych itp.
- Rozszerzanie doświadczeń w zakresie motoryki małej
- malowanie rączkami na dużych powierzchniach papieru o różnych fakturach kolorowym kisielem, paluszkami zamoczonymi w farbie,
- zabawy w rysowanie w pudełku wysypanym grysikiem ,kaszą , piaskiem i innymi materiałami sypkimi,
- zabawy ciastem, masą solną , ciastoliną
- Stymulowanie dłoni i całego ciała podczas kąpieli różnymi fakturami gąbek podczas mycia , twarde ,ostre ,miękkie, gładkie, ciepłe ,zimne
- dostarczanie różnorodnych doświadczeń w zakresie czucia podczas wycierania ręcznikiem różnej grubości , twardości czy też miękkości.
- stymulowanie dłoni poprzez zabawy przedmiotami miękkimi(misie), twardymi, gładkimi, chropowatymi .
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej
- podczas zabawy kolorową piłeczką, (czerwona, żółta, maskotką) – wodzenie na poziomie oczu –
- mobilizowanie dziecka do odwracania głowy, chwytania pokazywanego przedmiotu,
- Rozwijanie percepcji słuchowej w zakresie rozpoznawanie źródła dźwięku z otaczającego świata,(kierowanie głowy dziecka i w stronę bodźca) ,
- Stymulacja wielozmysłowa –.
- zapalanie i gaszenie lampy z kolorowym abażurem,
- wkładanie do rączki przedmiotów o różnej temperaturze zimno- ciepło, podobnie dotyczy zabaw z wodą,
- zabawy przedmiotami wydającymi dźwięk, grzechotki, piłeczki z dzwoneczkami, kolorowe kręcące się oraz wydające dźwięki zabawki,
- stymulowanie różnymi zapachami szczególnie naturalnymi –zapach kwiatów, owoców, pokarmów, ulubionej wody toaletowej mamy czy też taty,
- baczne obserwowanie reakcji dziecka podczas takich działań ,
- Zakładanie czapeczki wiązanej pod brodą aby dolna szczęka dziecka nie opadała, z uwagi na osłabione mięśnie żuchwy, usta dziecka pozostaną otwarte i jest ono narażone na infekcje oraz oddychanie przez nos- tworząc niekorzystne warunki zdrowotne.
- Jeżeli dziecko ma ząbki wskazane jest aby gryzło skórki, marchewkę pod kontrolą (samostymulacja aparatu mowy, )
Wspólne zabawy , baraszkowanie i jak najwięcej uśmiechu.
Opracowała. Anna Lepa.- oligofrenopedagog
Edyta Romaszko- logopeda